10. 100 procent genade en 100 procent verantwoordelijkheid

In de Bijbel lezen we in Lukas 15 door middel van twee gelijkenissen dat behouden worden 100 procent Gods werk is, maar ook 100 procent onze eigen verantwoordelijkheid.

In de gelijkenis van het verloren schaap zocht de herder het schaap op, legde het op zijn schouders en bracht het naar huis. In de gelijkenis van de verloren zoon stond de vader op de uitkijk en wachtte. Het kalf was al gemest (zo is ook het Lam geslacht). De zoon was van harte welkom, maar hij moest zelf terug komen.

Reddingsoperatie in 2010

In augustus 2010 kwamen 33 Chileense mijnwerkers vast te zitten in een mijn op bijna 700 meter diepte. De kans was groot dat ze allemaal zouden sterven. Er werd echter besloten om een gat te graven van 700 meter diep. Via dit gat liet men een kooi zakken, waarmee uiteindelijk alle mijnwerkers naar boven werden gehaald en iedereen werd gered.

De vraag is: hoe zijn deze mijnwerkers gered? Hebben zij dat zelf gedaan? Nee, natuurlijk niet. Ze waren voor 100 procent afhankelijk van anderen die de sleuf groeven en de reddingskooi lieten zakken. Zo is onze redding ook 100 procent Gods werk en Zijn genade. Maar als ze nu niet in die kooi gestapt waren, zouden ze dan ook gered zijn? Nee, ze moesten wel zelf instappen. Zo is behouden worden ook 100 procent onze eigen verantwoordelijkheid.

De mijnwerkers waren voor hun redding dus voor 100 procent afhankelijk van anderen en voor 100 procent zelf verantwoordelijk.
Eenmaal boven gekomen, waren ze enorm dankbaar dat ze door toedoen van anderen gered waren. Zo zijn ook Gods kinderen dankbaar dat God hen gered heeft. 

Gods reddingsoperatie in 33 na Christus

Zo’n 2000 jaar geleden was er ook een reddingsoperatie. De Heere Jezus kwam ook van boven naar beneden. Hij gaf Zijn leven, toen Hij stierf aan het kruis van Golgotha. Als Jezus niet naar de aarde was gekomen, zou er niemand gered kunnen worden, ook jij niet. Maar doordat de Heere Jezus stierf aan het kruis, is de straf voor de zonden betaald. Hierdoor kun jij gered worden. Hij vraagt echter wel om in geloof naar Hem toe te komen, net als de mijnwerkers die in moesten stappen (Mattheüs 11:28) . Komen is: (actief) tot Hem komen en niet passief afwachten. Tot God komen is: in gebed je zonde belijden en Hem om vergeving vragen, geloven dat de Heere Jezus ook voor jouw zonden aan het kruis gestorven is en jezelf aan Hem overgeven.Wie Hem niet aanneemt door het geloof gaat voor eeuwig verloren, maar wie zich overgeeft aan de Heere Jezus, de Redder wordt gered.


Om over na te denken
Wat staat er in Mattheüs 22:1-12 en Mattheüs 23:37b over eigen verantwoordelijkheid? 


 

Copyright
De tekst van deze website mag vrij gedownload en gekopieerd worden om door te geven aan anderen, mits deze ongewijzigd wordt overgenomen, met vermelding van deze website.